środa, 28 października 2009

Słoiczek pełen słońca - dynia

Bursztyn na talerzu, pomarańczowe kryształki zatopione w słodkim, oblepiającym palce sosie. Właśnie je wyjadam łyżeczką ze spodeczka :)
To dynia a właściwie chutney z dyni. Słodka i pikantna w innej niż dotychczas odsłonie. Skarmelizowana, przyprawiona czuszką i korzennymi przyprawami - PYSZNIE!
Zrobię jej więcej, ale nie do wytrawnych potraw a do lodów i ciast jako polewę. Dodam mniej cukru i pokroję dynię jeszcze drobniej, no i może zastąpię cukier biały trzcinowym....ale i tak jest pysznie...
Nigdy wcześniej nie robiłam słoiczków na zimę....pasteryzowanie i cała otoczka robienia przetworów to jakaś magia i czary niedostępne dla takich początkujących jak ja. Zaczęłam dynią (i mam co do niej jeszcze pomarańczowo-imbirowe plany), zobaczymy może w przyszłym roku skuszę się na więcej :)

Zapraszam na chutney z dyni. Przepis pochodzi z programu Para w kuchni.

Składniki (na 1 mały słoiczek):
1 szklanka cukru
1 szklanka octu winnego
2 szklanki dyni wyciętej w kuleczki lub pokrojonej w drobną kostkę
2 nacięte ząbki czosnku /pominęłam/
4 cm korzenia imbiru
kora cynamonu /dodałam od siebie nie było w przepisie/
10 goździków
kilka plasterków czuszki lub szczypta kruszonego chili
pieprz /dodałam parę ziarenek/
sól

Przygotowanie:
Zagotować ocet z cukrem. Dodać cynamon /albo czosnek/, imbir, goździki i czuszkę. Zmniejszyć ogień. Gotować, aż płyn zacznie gęstnieć. Dodać dynię. Dodać sól i pieprz, pamiętając, że smak się wzmocni. Gotować odkryte, czasami mieszać. Chutney jest gotowy, gdy dynia jest szklista. Jeżeli w garnku zostało sporo płynu należy go na mocnym ogniu szybko odparować.
Wpisuje się tym samym w Festiwal Dyni

9 komentarzy:

grabiszka pisze...

Cudownie jesienny słoiczek :) Nie objadaj się nią za bardzo, bo liczę, że coś zostanie na halloweenową imprezkę ;)

cozerka pisze...

dorobię na imprezkę... :D

grabiszka pisze...

... do placuszków ... mniam :)

cozerka pisze...

i na muffinkę..albo do muffinki...

grabiszka pisze...

już się nie mogę doczekać soboty :)

cozerka pisze...

ja też...:)

feminine_eternelle pisze...

nie no. kolejna wspaniała potrawa. uwielbiam dynię ze słoika

rain.drop pisze...

Bardzo mi się podoba :)

aklat pisze...

Brzmi i wygląda fantastycznie! Zapisuję do wypróbowania :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...